Kulisy

Prof. Alexey Schmitov – Wybitny rosyjski organista. Ukończył Konserwatorium Moskiewskie w klasie fortepianu prof. Tatiany Nikołajewej oraz organów prof. Leonida Roizmana. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich pod kierunkiem Guy Boveta (Szwajcaria), Hansa Fagiusa (Szwecja), Haralda Vogela, Ludgera Lohmanna i Leo Kramera (Niemcy).
Laureat Międzynarodowego Konkursu Organowego w Speyer, Niemcy (1987 r.). Sukces odniesiony na tym konkursie zaowocował licznymi zaproszeniami na międzynarodowe festiwale, koncerty i nagrania.
Alexey Schmitov ma niezwykle bogaty repertuar złożony z kompozycji od czasu baroku do współczesności. Jest pierwszym organistą, który wykonał pięć symfonii organowych Charles-Marie Widora w Sali im. Czajkowskiego w Moskwie, i który po raz pierwszy przedstawił rosyjskiej publiczności Symphonie-Passion op. 23 Marcela Dupré.
Artysta od wielu lat koncertuje w wielu krajach m.in. w Polsce, Niemczech, Finlandii, Francji, Austrii, Szwajcarii, Portugalii, we Włoszech i na Bliskim Wschodzie (w Izraelu, Libanie, Syrii).
Zajmuje się również działalnością pedagogiczną. W latach 2000-2005 wykładał w Wyższej Szkole Teatru i Muzyki w Damaszku. Obecnie jest profesorem organów i fortepianu w Konserwatorium Moskiewskim oraz Akademii Muzycznej im. Gniesinych.
Jest członkiem Towarzystwa Kompozytorów Rosyjskich i autorem licznych kompozycji na organy, chór i zespoły kameralne.


Malwina Marciniak - urodziła się w 1991 r. w Białymstoku. Absolwentka studiów w klasie fortepianu Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie obecnie studiuje na kierunku teoria i kompozycja. Laureatka XIV Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Juliusza Zarębskiego w Warszawie ( I nagroda, 2014 r.) oraz X Międzynarodowego Konkursu Interpretacji Muzycznej w Przemyślu - Krasiczynie (I nagroda i tytuł mistrza interpretacji muzycznej, 2016 r.). Występowała w licznych ośrodkach muzycznych w kraju (m.in. na Zamku Królewskim i w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Dusznikach - Zdroju) i za granicą.

W 2015 r. uczestniczyła w projekcie promocji młodych pianistów "Młode talenty" organizowanym przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.

Była stypendystką Prezydenta Miasta Białegostoku i Rektora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Z zamiłowaniem wykonuje również muzykę kameralną, biorąc udział w licznych konkursach i projektach. Jest też laureatką nagrody specjalnej z kameralistyki fortepianowej podczas XI Międzynarodowego Forum Muzycznego „Bieszczady bez granic" w Sanoku, 2016 r.


Ks. dr Marek Chrzanowski FDP urodził się 20 czerwca 1962r. w Rawie Mazowieckiej. Wzrastał w Koprzywnie – malowniczej miejscowości, gdzie rozwijał swą umiejętność słuchania i wrażliwość na każdego człowieka. Dorastał w przepełnionym modlitwą i ciepłymi emocjami domu rodzinnym, który zawsze był i jest otwarty dla wszystkich. W 1981 r. wstąpił do Zgromadzenia Księży Orionistów, a siedem lat później przyjął święcenia kapłańskie. Na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie w 1991 r. uzyskał stopień licencjata teologii, a na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim w 1998 r. - tytuł doktora. Przez wiele lat był ojcem duchownym i wykładowcą w Wyższym Seminarium Duchownym Księży Orionistów w Zduńskiej Woli, gdzie pełnił funkcję wiceprowincjała oraz dyrektora Domu Misyjnego i WSD Księży Orionistów. Od 2006 r. jest odpowiedzialny za Instytut Życia Konsekrowanego dla dziewcząt i kobiet ( ISO).

Od kilku lat pisze, głównie poezję, gdzie dzieli się z czytelnikiem swoim bagażem doświadczeń, inspiruje do refleksji nad różnymi aspektami ludzkiej egzystencji: od osamotnienia i cierpienia po radość, miłość, wiarę i nadzieję. Daje wskazówki, jak żyć, aby przekształcić cywilizację XXI wieku w cywilizację miłości, przy czym w słowach nie jest nachalny, jego wiersze przepełnione są ogromną wrażliwością i otwarciem na drugiego człowieka. Do tej pory ukazało się dziewięć tomików jego poezji: W promieniach nocy (1996), Niebo i chleb powszedni (1997), Dziwne Boga Ogrody (2000), ...i światłem stanie się mrok (2004), Krajobrazy miłości ( 2005), Ślady na sercu (2006), Diamenty i łzy (2008), Dotykanie BŁĘKITU (2011), Szafirowe jeziora (2014). W 2010 r. ukazał się zbiór opowiadań "Szukając Miłości". W 2011 r. zostały wydane rozważania na temat cotygodniowych i świątecznych czytań liturgicznych w roku A pt.: Kołysanie Słowa, kolejne dwie części rozważań na rok liturgiczny B i C ukazały się w 2012 r. W grudniu 2011 r. została wydana płyta z wierszami ks. Marka w wykonaniu Pawła Królikowskiego. Niedługo potem Paweł Królikowski wraz z Małgorzatą Kożuchowską nagrali płytę z wierszami ks.Marka pt. "By starczyło czasu na miłość". Trzecia płyta z poezją ks. Marka ukazała się w listopadzie 2012 r. Kompozytorem muzyki oraz wykonawcą śpiewu jest pan Jakub Tomalak, płyta nosi tytuł 12 oddechów. W 2013 r. został wydany zbiór medytacji dla kobiet pt.: Odbijam się w Twoich oczach - Jestem! W 2014 r. wydano rozważania pt.: Nasze krzyżowe drogi.

http://www.ksmarek.pl/biografia


Kameralny Zespół Muzyki Dawnej „Aulos” to formacja wokalno-instrumentalna. W obecnym składzie działa od początku 2010 roku. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki średniowiecza i renesansu. W swym wokalnym repertuarze natomiast sięga przede wszystkim do muzyki sakralnej epoki średniowiecza, jak również do muzyki wschodu oraz muzyki cerkiewnej, nierozerwalnie związanej z kulturą białostocczyzny.

W skład instrumentarium zespołu wchodzą: consort fletów prostych, flet traverso, gemshorn, fidel da braccio, fidel kolanowa, citola, harfa, psałterium, bębny, instrumenty perkusyjne.

Zespół „Aulos” wielokrotnie występował na Ogólnopolskim Festiwalu Zespołów Muzyki Dawnej „Schola Cantorum” w Kaliszu, zdobywając 3 brązowe, 3 srebrne i 2 złote Harfy Eola. W roku 2011 otrzymał także nagrodę im. Zofii Rayzacherowej przyznanej przez fundację Concert Spirituel z Warszawy – udział w koncertach promocyjnych w ramach XVIII Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie. W roku 2012 został wytypowany do udziału w XXXIV Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej. Na X Międzynarodowym Festiwalu Kultury Dawnej w Malborku w 2012 roku uzyskał pierwszą nagrodę. Jest laureatem wielu wojewódzkich przeglądów zespołów tego typu.

„Aulos” brał udział w różnych festiwalach, m.in.: w Międzynarodowych Spotkaniach z Muzyką Dawną w Świeradowie Zdroju, w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Dawnej im. Mikołaja z Radomia w Radomiu, w Gorzowskich Spotkaniach z Muzyką Dawną, w I Festiwalu Muzyki Sakralnej w Ciechanowie, w Chojnowskiej Jesieni z Muzyką Dawną czy w Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu. Udział w tym ostatnim okazał się przełomowym momentem w życiu całej grupy. To szczególne miejsce i poznani tam ludzie stali się inspiracją do wgłębienia się w kulturę i muzykę wschodu, jak również dodało motywacji do szerszego i pewniejszego działania w sferze muzyki średniowiecza.

Swe umiejętności zespół kształci podczas specjalistycznych warsztatów pod okiem takich profesorów jak: Marcin Bornus-Szczyciński , Cezary Szyfman, Tadeusz Czechak, Marek Nahajowski, Agata Sapiecha, Jacek Urbaniak. Bardzo ceni sobie także pracę z Andrijem Szkrabiukiem, pierwszym kantorem Lwowskiej Katedry Ormiańskiej, którego niezgłębiona wiedza w dziedzinie muzyki wschodu pomaga zespołowi w lepszym jej rozumieniu, a co za tym idzie i wykonaniu.
Więcej informacji na facebook'u.


Kwartet Wokalny Tempus powstał w 2009 roku z inicjatywy trojga pasjonatów muzyki dawnej. W skład zespołu wchodzili: Maria Boratyńska - sopran, Anna Dudkowska - alt, Andrzej Borzym - tenor i jednocześnie kierownik artystyczny oraz Leszek Kubiak - baryton.
Repertuar stanowiły głównie utwory polskiego renesansu, ale artyści wykonywali także utwory i zamknięte cykle zagranicznych kompozytorów przewidziane na konkretny okres liturgiczny (Tenebre Responories Tomása Luisa de Victoria). Wzbogacając repertuar o utwory świeckie oraz rozbudowując do kilkuset pozycji blok sakralny zespół zaczął sięgać do utworów z epok sąsiadujących z renesansem. Nigdy nie były to trwałe związki lecz raczej chwilowe fascynacje.
W roku 2010 zmienił się skład zespołu - partie najwyższe zaczęła śpiewać Dagmara Barna, a altowe Agnieszka Symela. Po kilku latach działalności Tempus zdobył sobie stałą publiczność oraz sympatię innych zespołów wykonujących muzykę dawną. Wraz z Sabionettą, Bornus Consort, Il Tempo, Aulosem i Dekameronem brał udział w festiwalach i koncertach w Warszawie, Zamościu, Narolu, Wrocławiu, Bydgoszczy, Starym Sączu. Niestety wraz z sukcesami przyszły i chwile trudne. W 2012 roku ze śpiewania w zespole zrezygnowała Agnieszka Symela (obecnie Drążczyk). Zostawiła Tempusa dla męża i wyjechała na Śląsk. W październiku 2012 do kwartetu dołączył Marcin Liweń, wzbogacając brzmienie zespołu Tempus o barwę kontratenorową.
Obecnie w repertuarze zespołu znajdują się utwory takich kompozytorów jak: Wacław z Szamotuł, Mikołaj Gomółka, Bartłomiej Pękiel, Mikołaj Zieleński, Grzegorz Gerwazy Gorczycki, Tomás Luis de Victoria, Christobal Morales, Francisco Guerrero, Clement Janequin, John Dowland i innnych.
Skład Zespołu:
Dagmara Barna - sopran
Marcin Liweń - kontratenor
Andrzej Borzym jr - tenor, kierownik artystyczny
Leszek Kubiak - baryton
Więcej informacji na stronie http://tempus.waw.pl


Ensemble Quattro Voce

Zespół wokalny QuattroVoce został założony w roku 2010 przez grupę profesjonalnych śpiewaków związanych ze środowiskiem muzycznym miasta Białegostoku. Wszyscy członkowie kwartetu są absolwentami klas śpiewu solowego Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Białymstoku. Mają na koncie zarówno występy indywidualne w recitalach solowych jak i udział w licznych przedsięwzięciach zespołowych z większymi dziełami oratoryjnymi oraz w przedstawieniach operowych. Członkowie Ensemble QuattroVoce prowadzą również działalność fonograficzną, dokonując m.in. nagrań z polskimi zespołami muzyki dawnej, Operą i Filharmonią Podlaską oraz nagrań solowych. Pomysł stworzenia zespołu czworga solistów prezentującego kameralne interpretacje dzieł operowychi kantatowych zaowocował bardzo ciekawym cyklem koncertów Oratorio per Quartetto, który w ostatnich trzech sezonach cieszył się dużym powodzeniem na Podlasiu i w Polsce. [wg http://muzykadawna.info]


Schola Gregoriana Sancti Casimiri (Schola Gregoriańska Świętego Kazimierza) – powstała z inicjatywy Mariusza Perkowskiego – muzyka, wokalisty i dyrygenta związanego z muzyką kościelną, w 2008 roku w Białymstoku. Tworzą ją muzycy – śpiewacy interesujący się wykonawstwem tradycyjnej muzyki kościelnej - chorału gregoriańskiego. Za swojego patrona schola przyjęła Świętego Kazimierza, patrona ludzi młodych oraz także głównego patrona Diecezji Wileńskiej oraz Białostockiej Prowincji Kościelnej. Schola upatruje swoją misję w artystycznym wykonywaniu chorału gregoriańskiego i propagowaniu go, a przez to ubogacaniu życia muzycznego naszych diecezji. Chorał gregoriański jest uznawany przez Kościół jako własny śpiew liturgii rzymskiej, dlatego schola realizuję swą misję dając koncerty a przede wszystkim śpiewając podczas liturgii, wykonując najczęściej śpiewy proprium z danego dnia zgodnie z przepisami liturgicznymi. Członkowie scholi prowadzą również konferencje i warsztaty dla schól zainteresowanych tym rodzajem muzyki kościelnej.


Olga Anikiej - FORTEPIAN

Urodziła się w 1974 r. w Sewastopolu. Szkołę Muzyczną I st. i Liceum Muzyczne ukończyła w Grodnie. W 1991 r. zdobyła wyróżnienie na Ogólnokrajowym festiwalu im. S. Prokofiewa w Mińsku. W 1998 r. ukończyła z wyróżnieniem AMFC w Warszawie Filię w Białymstoku w klasie fortepianu prof. Witalisa Raczkiewicza. W tym samym roku wystąpiła z Orkiestrą symfoniczną Filharmonii Białostockiej wykonując III Koncert fortepianowy d-moll S. Rachmaninowa. W kwietniu 1998 r. wzięła udział w XI Międzynarodowym Turnieju Pianistycznym w Antoninie. W 1999 r. uczestniczyła w Żywym Wydaniu Wszystkich Dzieł Fryderyka Chopina (Białystok, Warszawa). Swoje umiejętności doskonaliła na pianistycznych kursach mistrzowskich w Dusznikach - Zdroju u prof. Tatiany Szebanowej, w Moskwie u prof. S. Dorienskiego, w Toronto u prof. N. Tiomkinej. Brała czynny udział w ogólnopolskich seminariach prowadzonych przez następujących profesorów: J. Rose'a, W. Mierżanowa, Lee Kum Singa, J. Marchwińskiego, M. 0'Rourke'a, W. Obidowicza, A. Wodnickiego i in. Od 1998 r. jest wykładowcą oraz członkiem Katedry Kameralistyki Fortepianowej UMFC. Jako kameralistka występowała m.in. z muzykami Opery i Filharmonii Podlaskiej, z zespołem Ars Iuvenum, z członkami kwartetu Camerata. W latach 2003-2007 występowała na Białorusi jako solistka i kameralistka. Od 2002 r. aktywnie współpracuje z kontrabasistą Kamilem Łomasko, występując w Polsce i za granicą. W lipcu 2012 roku uzyskała stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej - instrumentalistyka.


Hanna Maria Zajączkiewicz - SOPRAN

Jej pasją jest medycyna i śpiew i stara się łączyć obie miłości. W roku 2011 ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie śpiewu solowego prof. Cezarego Szyfmana. Jest również absolwentką Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku (2007). Aktualnie jest rezydentem oraz studentką studiów doktoranckich Uniwersytetu Medycznego przy Klinice Otolaryngologii Dziecięcej Dziecięcego Szpitala Klinicznego w Białymstoku. Naukę śpiewu rozpoczęła w 2004 r. u prof. Cezarego Szyfmana. W 2006 podjęła studia na Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie, na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku, w klasie śpiewu solowego prof. Urszuli Trawińskiej-Moroz. W roku akademickim 2009/2010 studiowała śpiew solowy w Conservatorio Statale di Música "E.F. Dall'Abaco" w Veronie (Włochy) w klasie prof. Marii Sokolińskiej-Noto. Obecnie jest pod opieką wokalną prof. Izabeli Kłosińskiej. Prowadzi ożywioną działalność koncertową. Ma w swoim dorobku liczne koncerty zarówno pieśniarskie, oratoryjno-kantatowe, jak i operowe. Wykonywała partie solowe w dziełach: A. Vivaldi - Magnificat, Gloria, J.M. Haydn - Missa Sti Aloysii, Missa brevis St. Joannis de Deo F. Schubert - Messe B-dur, S. Moniuszko - Msza a-moll. Msza Des-dur, J. Rutter - Gloria, Requiem, A. Ramírez - Navidad Nuestra, Misa Criolla, J. Haydn - Msza G-dur, F. Lopez - Vierge Marie. Śpiewała partie solowe w operach: S. Moniuszko - Flis, H. Purcell - Dido and Aeneas oraz W.A. Mozart - Wesele Figara. W 2007 otrzymała Wyróżnienie w Moniuszkowskim Konkursie Wokalnym „Pieśń wieczorna", w 2010 -1 nagrodę oraz „Nagrodę za Osobowość Sceniczną" w Regionalnym Konkursie Wokalnym Hetmanowej Izabeli Branickiej w Białymstoku, w 2011 - II miejsce podczas Międzynarodowego Konkursu Giovani Musicisti „Antonio Salieri" w Legnago (Włochy), w kwietniu 2012 II miejsce na 22° Międzynarodowym Konkursie Giovani Musicisti "Città di Barletta" (Włochy). We wrześniu 2012 r. otrzymała Nagrodę Specjalną za Najlepszą Interpretacje Muzyki Sakralnej podczas Międzynarodowego Konkursu Musica Sacra "Beata Paola Montaldi., (Mantova- Włochy). Obecnie prowadzi klasę śpiewu w Studium Wokalno-Aktorskim "Szkoła Talentów" w Białymstoku oraz emisję głosu na Wydziale Instrumentalno- Pedagogicznym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku.


Kamil Łomasko- KONTRABAS

Jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w klasie fortepianu mgr Krystyny Wachowskiej oraz Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. W. Lutosławskiego w Białymstoku w klasie kontrabasu prof. Leszka Sokołowskiego. W 2006 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną Fryderyka Chopina w Warszawie Filię w Białymstoku w klasie kontrabasu prof. Leszka Sokołowskiego.W 2000 roku był laureatem II nagrody w Ogólnopolskim Przesłuchaniu Uczniów Klas Wiolonczeli i Kontrabasu Szkół Muzycznych II Stopnia w Elblągu. W 2002 roku zdobył wyróżnienie na VII Ogólnopolskim Konkursie Kontrabasowym im. Adama Bronisława Ciechańskiego w Poznaniu. W 2006 roku zdobył wyróżnienie na I Ogólnopolskim Konkursie Kontrabasowym w Łodzi. W 2001 roku został stypendystą Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. Występował jako solista z orkiestrą „Concerto Avenna" w Warszawie, orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku oraz Suwalską Orkiestrą Kameralną. Pod patronatem Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci koncertował w Muzeum I.J. Paderewskiego (Łazienki Królewskie) w Warszawie; w Litewskiej Akademii Muzycznej w Wilnie. W 2003 roku otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuki. Uczestniczył w Międzynarodowych Młodzieżowych Warsztatach Muzycznych w Szczecinie. Brał udział w mistrzowskich kursach w Białymstoku, Warszawie, Janowcu, Łańcucie. Jako kameralista współpracował z Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie oraz Polskim Chórem Pokoju. Od 2002 r. aktywnie współpracuje z pianistką Olgą Anikiej, występując w Polsce i za granicą. Od 2007 r. pełni funkcję asystenta w klasie kontrabasu profesora Leszka Sokołowskiego w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Białymstoku. Obecnie jest członkiem orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej jako kontrabasista I głos.


Franciszek Słomka - KONTRABAS

Urodził się w 1985 roku w Białymstoku. Edukację artystyczną zaczął w klasie skrzypiec Jerzego Giedzia. a następnie kontynuował ją, już na kontrabasie, w klasie prof. Leszka Sokołowskiego, u którego następnie podjął studia. Brał udział w wymianie studenckiej w ramach programu ERASMUS, spędzając rok w Królewskim Konserwatorium w Brukseli w klasie prof. Franka Coppietersa. Współpracował z orkiestrami takimi jak Gustav Mahler Jugend Orchester, European Union Youth Orchestra, Accademia di Santa Cecilia di Roma czy Sinfonia Iuventus. Obecnie jest członkiem zespołu Opery i Filharmonii Podlaskiej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz